Wednesday, March 27, 2013

Gout dan Shaklee

Anda tahu Gout sangat bahaya?Jom baca entry saya...

Punca gout disebabkan oleh peningkatan asid urik di dalam darah. Jika peningkatan asid ini tidak disekat, ia akan membentuk “kristal asid urik” pada bahagian sendi-sendi dan ini akan menyebabkan kesakitan pada sendi yang mengakibatkan sendi-sendi menjadi sakit, bengkak dan inflamasi. 

Lazimnya gout menyerang ibu kaki dimana ia menjadi merah, panas, bengkak dan rasa sakit. Gout juga boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari. Pengumpulan asid urik ini boleh dilihat melalui kulit akibat pembentukan benjolan kecil yang dipanggil ‘tophi’.

Rawatan awal utk pesakit gout adalah ubatan yg bersifat anti-imflammatory seperti colchicine, nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs), atau intraarticular glucocorticoids, di mana ia berfungsi untuk mengurangkan keradangan sendi

Rawatan utama pesakit gout adalah sejenis dadah allopurinol (xanthine oxidase inhibitor) di mana ia bertindak mengurangkan pengahasilan asid urik dan meningkatkan pengeluaran asid urik melalui air kencing

Untuk jangkamasa panjang pula, pesakit gout juga dinasihatkan utk mengurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan purin seperti organ dalaman (hati, paru2, otak), makanan bercengkerang (kerang, udang, ketam), ikan bilis, ikan kembung dan sardin. Pengambilan cecair yg banyak seperti air kosong juga amatlah digalakkan dimana ianya dapat mencairkan dan membantu proses penyingkiran asid urik dari badan

APAKAH KEADAAN YANG MENYEBABKAN GOUT BOLEH BERLAKU?

~Tekanan/Stress:  terbukti memberi kesan negatif pada badan dengan pengurangan mineral dan nutrisi serta peningkatan pengeluaran adrenalin dan hormon tekanan/stress (steroid).  Stress juga boleh menurunkan sistem imun anda, menukar paras sugar dalam darah dan menaikkan paras asid urik ke tahap tinggi.

~Tabiat Makan:  makanan yang salah, cara makan, masa makan dan banyak mana anda makan, secara terus memberi kesan pada kesihatan anda. Makanan yang diproses akan melemahkan sistem penghadaman, yang dengan itu melemahkan sistem imun dan seterusnya akan membenarkan gout menyerang dan berbagai lagi penyakit akan muncul.  Makanan yang menyebabkan gout ialah makanan yang berasid. Contohnya seperti kopi segera, sos, kicap, buah masam dan berwarna kuning, jeruk, minuman bergas, makanan ringan, mee segera dan sebagainya. 

~Berat badan:  Berat badan yang melebihi.  Umum mengetahui berat badan boleh menjadi faktor utama punca pelbagai penyakit.  Kalori yang masuk, jika tidak digunakan dalam bentuk tenaga yang sama dengan jumlah kalori yang keluar, boleh menyebabkan kegemukan.

~Gula:  Gula terutamanya gula yang diproses menjadi produk hiliran lain.  Contohnya, gula kapas, gula putih, halwa dll.  Terlalu banyak gula akan menyebabkan keradangan dan ia adalah penyebab utama kebanyakan penyakit yang diketahui termasuk gout. 

~Antibiotik:  Antibiotik itu sendiri bermaksud melawan kehidupan dan itulah apa yang dilakukannya. Antibiotik melenyapkan semua organisma dalam badan, termasuk yang baik dan diperlukan oleh sistem kesihatan.  Ramai orang menghadapi masalah disebabkan oleh ketidakseimbangan mikroorganisma sihat yang diperlukan untuk penghadaman yang baik dan sistem imun yang berkesan.  Ramai juga yang mengambil antibiotik akhirnya menderita dengan sistem imun yang lemah akibat pergantungan kepada antibiotik tersebut.

~Merokok: Akan menyebabkan kadar urik asid bertambah di dalam darah serta mengurangkan pengaliran gas oksigen yang mencukupi untuk meneutralkan darah.

~Glucagon:  Peranan ini dimainkan oleh pankreas melalui rembesan glucagon. Glucagon berfungsi untuk menukarkan karbohidrat dan lemak menjadi tenaga.  Bahan yang tinggi urik asid semuanya akan ditukarkan menjadi lemak dan kandungannya yang banyak didalam darah menjadikan glucagon tidak dapat dirembeskan secara mencukupi. Akibatnya glucagon tidak dapat dirembeskan sepenuhnya. Percubaan pankreas untuk merembeskan glucagon secara berterusan akan melemahkan pankreas.  Baki urik asid yang berlebihan akan terkumpul yang menimbulkan masalah kesihatan termasuk potensi gout.

~Pemikiran/Perasaan:  Pemikiran yang negatif terutama berkaitan dengan "keperihatinan" seperti ambil berat, cemburu, ,dengki, khianat, hasad dan sebagainya. Sifat negatif akan mengganggu proses rembesan semulajadi jus-jus pankreas termasuk glucagon.

VITAMIN CADANGAN - BAGI YANG BIJAK MEMBUAT PILIHAN SEMULAJADI TANPA KESAN SAMPINGAN

  • Performance Drink (PD) – untuk atasi dehidrasi badan supaya asid urik boleh sentiasa diproses keluar.
  • Alfalfa – alfalfa untuk detox dgn pengambilan air yang banyak atau dgn bantuan PD (bagi  yang kurang minum air).  Ia juga menghasilkan reaksi alkali dalam darah serta merupakan sumber potasium yang baik seperti kentang.
  • Omegaguard – mengelakkan radang sendi.
  • Joint Health Tablet - memberi keselesaan kepada sendi
Kesemua Vitamin diatas adalah cadangan yang dapat membantu mencegah dan mengurangkan Gout,InsyaALLAH... 


testimoni:

credit:to puan aula

Maklumat Lanjut berkenaan produk/ingin menambah pendapatan hubungi: ~ Umi Nad'Rah Amir Hamzah ~ 0134502520 ~ Shaklee ID:880032

No comments:

Post a Comment