Monday, May 30, 2011

Kelebihan susu Ibu kepada bayi anda

di kelapangan ini saya ingin berkogsi ttg kelebihan susu ibu kepada perkembangan bayi anda..Rasanya ramai yg sudah tahu kelebihan susu ibu, tp mungkin ada dikalangan kita yg kurang pasti dan teragak2 nak bagi susu ibu ke or susu formula kepada bayinya yg bakal lahir nanti.

Susu ibu, adalah anugerah tak ternilai kepada bayi anda.dan paling penting adalah sangat jimat dan menguntungkan. susu ibu byk membantu kepd perkembangan otak bayi anda..susu yg mula2 keluar adalah susu yg berwarna kuning cair dan sgt sedikit kuantitinya. itu adalah susu kolustrum yg memberi antibodi (daya tahn melwan penyakit kepada bayi anda) bayi anda boleh terhalang dr mendapat lelah,alahan kulit, gatal2 kulit dan pelbagai penyakit lain.
 Sehari sebelum menulis blog ni, sy berbual dgn kwn ibu saya yg pernah membuat research ttg kelebihan susu ibu. Beliau mengatakan bahawa anak yg menyusu ibu dan anak yg menyusu susu formula berbeza perangai dan tindak tanduknya.Sebagai contoh anak yg membesar dgn susu ibu lebih cenderung mendengar ckp ibunya dan taat, serta segala kebaikan ibunya akan turun kepadanya...tp berbeza dgn susu formula.plg baik menyusu seeloknya 2thun tepat..rujuk surah Albaqarah ayat 33.

Jika anda meneruskan penyusuan ibu anda akan mendapati anak anda pada satu tahap akan membuang air besar seminggu sekali atau 4hari sekali..dari situlah kita dpt berjimat, kerana susu ibu mempunyai byk khasiat dan nutrien nya byk diserap oleh bayi anda tetapi bagi susu formula terlalu byk hampas yg perlu dibuang.

Untuk membnykkan susu selain dr penjagaan pemakanan anda dinasihatkan selalu bercakp2 dgn bayi anada ketika dlm kandungan lagi. Alhamdulillah sy telah praktikkan dr petua sahabat sy, semasa mengandung  walaupun dia dialam rahim tetapi dia boleh mendengar. Contohnya: sayang lahir nnt minumlah susu ibu ya sehingga 2 thun lebih. dan seperti biasa pada semua insan berdoalah selalu moga rezeki anak kita menyusu susu kita sehingga dua tahun lebih.InsyaALLAH ALLAH akan beri...

So, bagi para ibu yg bekerja saya syorkan anda merancang untuk terus menyusu bayi anda, dapatkanlah info2 bagaimana menjaga susu yg telah diperah ketika kita bekerja. Saya telah merancang dgn membeli Breast Pump untuk mengepam susu sebg stok  susu untuk anak saya..Anda juga dinasihatkan membeli pam susu elektrik yg lebih sesuai dgn kesuntukan masa yg kita ada. Tidak sakit, mudah dibawa,dan tak sakit, tambah2 lagi anda membeli pam yg mempunyai kapasiti mengepam sekali dr kedua2 payudara anda. Macam saya sy guna breast pump Spectra 3 double pumping.

Spectra 3 Breast Pump(double pumping)

Inilah pam yg saya beli online dari www.enjoybreastfeed.com    ada harga untuk pam itu sahaja dan ada untuk package. dan jgn lupa beli juga milk storage untuk stok diwaktu kecemasan.Saya beli mom's little one's sesuai dgn pam yg saya beli.
Inilah botol susu yg saya gunakan untuk menyimpan susu yg diperah

Mudah sahaja sebenarnya, HENDAK SERIBU DAYA....kita perlu berkorban untuk kebaikan anak kita...jika anda merasa mahal untuk membeli pam kumpullah duit sikit2..insyaALLAH dlm jgka masa panjang anad boleh berjimat dr membeli susu formula...bak kata P.ramlee" bekorban apa saja, harta ataupun nyawa, itulah kasih mesra sehati dan sejiwa"...

Kadang2 sy rasa berat sgt untuk semua ini, tp dlm hati nak bg yg terbaik kpd anak..pasti ada hikmah ALLAH bg susu itu pd kita..Usahalah sedaya mungkin..berilah susu anda kepada bayi sekurng2nya 6bulan...Saya harap apa yg saya kongsikan disini boleh membantu anda semua...

layarilah http://momslittleones.com/shop/download/AGuidetoSuccessfulBreastfeeding.pdf untuk info pada bakal ibu2 yg ingin menyusu bayi mereka...

Selamat Menyusu..
Nafisah Kekenyangan selepas menyusu...Alhamdulillah


No comments:

Post a Comment