Monday, November 22, 2010

Hindarkan Cerai Berai...

Alkisahnya, keluarga bahagia yang ditafsirkan dalam fikiran semua manusia adalah sebuah keluarga yang lengkap..lengkap dgn ibu ayah dan anak2...lagi bahagia bila keluarga itu ada harta yang agak mewah kehidupan dan lengkap semuanya..tapi bagi hidup seorang anak,ibu dan ayah yg terlibat dalam perceraian banyak kesan2 yang tidak baik jika seseorang itu tidak meletakkan Islam sebagai TUNJANG dalam kehidupannya... Tapi Alhamdulillah jika perceraian itu membawa kebaikan pada semua org dan pada agama kita...contohnya ayah yg xbekerja dan menjadi penghisap dadah takkanlah anak dan isteri tu nak hidup lagi dgn 'dia'...ohh tidak mungkin..


Berbalik kepada hakikatnya, adakah bahagia sesebuah keluarga itu jika kita nmpak pada zahirnya lengkap tetapi kucar-kacir di sebalik LENGKAP itu..ramai orang yang tidak lihat dr aspek agama..hanya lihat dari aspek dunia...biasalah kan...hidup sekarang...

Imam Ghazali dah sebut jika engkau cari DUNIA engkau akan dapat DUNIA, jika engkau cari AKHIRAT engkau akan dapat DUNIA dan AKHIRAT...

tapi sebenarnya semua org dapat yang sempurna kerana itu adalah TAQDIR yang ALLAH telah tuliskan di LUH MAHFUZ ...kita sebagai hamab redhailah ia dan teruskan hidup seperti biasa dalam ketaatan kepada ALLAH S.W.T..Hakikatnya ALLAH telah bagi pada kita samaadil tetapi kita masih tidak sedar lagi...jika kita nmpk seseorg itu lebih dr kita dr segi aspek ini, kita pula lebih dr segi aspek lain...mudah je nak memotivasikan diri...jgn membasikan diri dengan alasan2 yang xmunasabah sehinggakan AQIDAH kita tergelincir dari landasan kerana DUNIA yang MENIPU..

oleh itu CERIA2kanlah hidup anda dan kembalilah berpegang kepada ALLAH dan redhailah apa yang kita ada serta usahalah untuk kejayaan DUNIA dan AKHIRAT...mudah2an kita di REDHAI ALLAH selalu...kerana redha ALLAH yang lebih penting di dunia ni bukan REDHA manusia..

No comments:

Post a Comment